مطالب تخصصی رشته حقوق گرایش حقوق جزا و جرم شناسی
نظریه های خرده فرهنگی (بخش آخر )
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۳۲ ق.ظ | نویسنده ۩۞۩ مدیر۩۞۩ | ( )
خرده فرهنگ «شیوه زندگی خاص یک گروه در فرهنگ بزرگ تر جامعه» است. در واقع، خرده فرهنگ شامل: راه و روش ها، بینش ها، ارزش ها و نحوه رفتاری است که در گروه های کوچک یک جامعه جریان دارد و موجب تفاوت های فکری و رفتاری آنها از یکدیگر می شود. نظریه خرده فرهنگی در دهه های اخیر بر بزهکاری جوانان متمرکز شده و در تبیین جامعه شناختی، کژ رفتاری های جوانان را برحسب ویژگی های خرده فرهنگی مورد بررسی قرار می دهد (ستوده، 1386: 148 و 147). نظریه پردازان خرده فرهنگی، بزهکاری جوانان را از جرم متمایز دانسته و بر این باور بودند که رفتار بزهکارانه به وسیله افرادی رخ می دهد که هنوز به سن قانونی نرسیده اند. برخی از این نظریه پردازان عبارت بودند از: آلبرت کوهن (Albert Cohen-1955)، والتر میلر (Walter.B. Miler-1958)، کلووارد و اُهلاین (Cloward & Ohlin-1960)، ماتزا (Matza-1964)، فِلِدمن (Feldman-1965)، گِسن (Gassin) و بوردوا (Bordua) که به تشریح نظراتشان پرداخته می شود.


برچسب‌ها: منابع, درسی, رشته, حقوق

جرم شناسی فرهنگی و مسئله جوانان
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۲۴ ق.ظ | نویسنده ۩۞۩ مدیر۩۞۩ | ( )

محمد سعید ذکایی

رشد فرهنگ عامه پسند، ظهور سبک های جدید زندگی و اهمیت یافتن بازنمایی های رسانه ای در دو دهه اخیر چشم انداز تازه ای را در پرداختن به مسایل بزهکاری جوانان گشوده است. جرم شناسی فرهنگی بعنوان نقطه تلاقی جرم شناسی ومطالعات فرهنگی با فاصله گرفتن از علت کاوی های عموما بیرونی و تاکید مفرط بر زمینه های فردی و ساختاری، جرم و مجرم را بر ساختی اجتماعی نیز تلقی می کند که برای فهم آنها الزاما  می بایست به زمینه ها، متن اجتماعی و روابط قدرت در جامعه تاملی جدی داشت. مقاله حاضر پس از مرورتحولات نظری و تنوعات گفتمانی در نگاه به جرایم جوانان، به شرح و تحلیل سنت جرم شناسی فرهنگی و ظرفیت ها و چالش های آن در بررسی مسایل خرده فرهنگی و سبک زندگی جوانان ایران می پردازد. استدلال اصلی مقاله بر این است که جرم شناسی فرهنگی امکان مناسبی را برای بازنگری در مرز بندی های فرهنگ و جرم فراهم ساخته و با دوری جستن از برخی کلیشه سازی ها به فهم و شناخت بهتری از مسایل جوانان و در نتیجه سیاست گذاری بهتر برای آنها منتهی می شود.

کلید واژه: جرم شناسی فرهنگی، سیاست فرهنگ، بزهکاری جوانان، فرهنگ عامه پسند، بازنمایی رسانه ای   

دانلود فایل 3.pdf

پیوستحجم فایل

272.88 کیلوبایت


برچسب‌ها: منابع, درسی, رشته, حقوق

جهانی شدن مدرنیته در ایران و پیامدهای آن (بخش پنجم)
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱۶ ق.ظ | نویسنده ۩۞۩ مدیر۩۞۩ | ( )
پرسش محوری ما در طول این نوشته، سنجش و درك ماهیت ایران و مدرنیته است. كه برای پاسخ به آن چهار پرسش پایه ای دیگر را طرح می كنیم.
نخست آنكه: جهانی شدن چیست؟ دوم اینكه: مدرنیته چسیت؟ و چگونه می توان از آن تعریف دیگری كه به ایران مربوط باشد، به دست داد. سوم اینكه: پدیده ی جهانی شدن مدرنیته كدام است؟ و چگونه می توان از جهانی شدن دریافتی فراتر از مفهوم صرفاً اقتصادی عرضه كرد. و چهارم اینكه: اثرات مدرنیته ی جهانی شدن در ایران چه بوده است؟
بیشترین پدیده ای كه ایران را تحت تأثیر خودش قرار داد و در واقع تحول اساسی در ماهیت ایران ایجاد كرد، پدیده ی مدرنیته و جهانی شدن آن بود، كه پیامدهای مثبت و منفی زیادی از خود در ایران به جا گذاشت. البته به نظر می رسد كه پیامد منفی آن بیش از پیامد مثبت آن بود. هر چند كه با آمدن مدرنیته و جهانی شدن آن در ایران، پیشرفت و رشد ایجاد شد، امّا این پدیده یك بحران تمدن در ایران و ماهیت ایرانیان ایجاد كرد و تحولات اساسی در بخش های گوناگون به وجود آورد البته به گونه ای نامحسوس. این پدیده، ایران را در مسیری قرار داد كه بازگشت به قبل برایش غیر ممكن است.([۲]) انتخاب این موضوع، به دلیل اساسی ترین اثراتی است كه این پدیده در ایران داشته است. تا ابعاد گوناگون و پیامدهای مختلف این پدیده بررسی و شناخته شود (هر چند به طور مختصر) و با شناسایی پیامدهای منفی آن جلوی ضرر بیشتر گرفته شود. امید است كه این اثر، مفید واقع شود.


برچسب‌ها: منابع, درسی, رشته, حقوق

 

در سال 1403 2 آزمون وکالت برگزار می شود 1 - آزمون مرکز وکلای دادگستری در تاریخ 18 آبان 1403 و و 2- آزمون کانون وکلای دادگستری در تاریخ 22 آبان 1403 برگزار می شود


شماره جهت هرگونه مشاوره

 دریافت خدمات 

 30006721000089

دیگر موارد